راهبرد اروپا؛ از تلاش برای حفظ برجام تا جلب رضایت آمریکا-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه
مرتضی مکی، کارشناس مسائل بین المللی در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

راهبرد اروپا؛ از تلاش برای حفظ برجام تا جلب رضایت آمریکا

مرتضی مکی: در دور دوم مذاکرات، آمریکایی ها سعی کردند به شکل جدیدی نقشی مستقل و جدا از اروپاییان ایفا کنند. بعد از خروج آمریکا از برجام اروپا سعی کرد به گونه ای موضع گیری کند که هم بتوانند در برابر فشارهای آمریکا مقاومت کنند و هم برجام حفظ شود.
مرتضی مکی؛ کارشناس مسائل بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۰۴ تير ۱۳۹۹ - 2020 June 24
کد خبر: ۴۷۵۴۰

اروپا همزمان به دنبال

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ کارشناس مسائل بین المللی درباره قطعنامه شورای حکام گفت: اعمال نفوذ و مداخلات آمریکا باعث می شود اروپا نتواند اهداف و برنامه ها خود در قابل موضوع هسته ای ایران را به رای و خواسته خود پیش ببرند. و از این رو اروپا همچنان بر لب مرز ایستاده است و در صدد نشان دادن هم سویی و همراهی با آمریکا است تا بلکه بتوانند امتیازاتی از ایران بگیرند.

 

مرتضی مکی، کارشناس مسائل بین المللی در گفت و گو با راهبرد معاصر در پاسخ به این سوال، رفتار فعلی اروپا از ابتدا قابل حدس بود چون بعد از خروج آمریکا از برجام نحوه ارتباط اروپا با این سند به طور کامل به انفعال کشیده شد به نظر شما آیا ایران آمادگی لازم برای این مرحله را داشت؟ گفت: اروپاییها در دو دهه گذشته همواره تلاش کرده اند نقش حساسی را در بحث موضوع برنامه هسته ای ایران بازی کنند و همواره این نقش تحت الشعاع سیاست های آمریکا قرار گرفته است. و نتوانسته اند اثرگذاری لازم را داشته باشند چون مداخلات و اعمال نفوذ آمریکا همواره در روند مذاکرات ایران و اروپا داشتند.

 

وی در ادامه افزود: در دور دوم مذاکرات، آمریکایی ها سعی کردند به شکل جدیدی نقشی مستقل و جدا از اروپاییان ایفا کنند. بعد از خروج آمریکا از برجام اروپا سعی کرد به گونه ای موضع گیری کند که هم بتوانند در برابر فشارهای آمریکا مقاومت کنند و هم برجام حفظ شود. اروپا در میانه ای ایستاد که ضمن انتقاد از سیاست های ایران از مخالفت و هم سویی با آمریکا نیز خودداری کرد. اما این فشارها امروز به مرحله ای رسید که اروپا با وجود عدم عمل به وظایف خود در برجام و با اینکه به شدت بر حفظ برجام تاکید می کردند بر این موضوع وارد شدند و نقش منفعلانه اروپا بیشتر نمایان شد ما این نقش را به خوبی در بیانیه جدید آژانس شاهد هستیم. با وجود تاکید اروپا بر اینکه به دنبال بازگرداندن تحریم ها بر علیه ایران نیست با همان سیاست دو گانه خود در حفظ برجام به کار خود ادامه دادند.

 

مکی درباره اینکه مهمترین هدف اروپا از این رفتار چیست؟ تصریح کرد: این فشارها در نتیجه فشارهای آمریکا است. اروپایی ها می دانند که برجام برای آنها دستاوردی سیاسی محسوب می شود. و نمی خواهند این دستاورد را به راحتی از دست بدهند اما اعمال نفوذ و مداخلات آمریکا باعث می شود اروپا نتواند اهداف و برنامه ها خود در قابل موضوع هسته ای ایران را به رای و خواسته خود پیش ببرند. و از این رو اروپا همچنان بر لب مرز ایستاده است و در صدد نشان دادن هم سویی و همراهی با آمریکا است تا بلکه بتوانند امتیازاتی از ایران بگیرند.

 

وی در پایان تاکید کرد: قطعا اروپا این هدف را در نظر گرفته است ولی نگاه اروپا به برنامه هسته ای ایران با نگاه آمریکا متفاوت است اروپا تلاش می کند در چهارچوب مذاکرات و گفتگو و دولت نرم به اهداف خود دست پیدا کنند و این بر خلاف رفتار آمریکا است که با تهدید و فشار های نظامی و تحریم های اقتصادی اهداف خود را دنبال می کند. این تفاوت و تمایز سیاست های اروپا و آمریکا در قبال ایران است.

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده